De andere familie Klein – Marieke Groen

Lieve lezers,

Het inmiddels vijfde boek van Marieke Groen. Ik moet toegeven dat ik nog nooit van deze auteur had gehoord maar ik erg benieuwd was naar dit boek.

Titel: De andere familie Klein
Auteur: Marieke Groen
Verschenen: April 2015
Pagina’s: 256
Uitgever: Thomas Rap

Schermafbeelding 2015-05-28 om 13.59.33Koop bij bol.com
Amber droomt van ontsnappen. Aan brand, explosies en gifslangen, maar vooral aan haar familie. Aan haar moeder die met ter dood veroordeelde gevangenen in Amerika correspondeert, en haar vader, wiens kalmte ze meer vreest dan zijn drift. Het huis van oma en opa, gevuld met afgedankte KLM-spullen, is haar toevluchtsoord. Als opa onverwachts overlijdt, verandert alles. Voor het eerst lijkt de familie Klein bijna een gewoon gezin. Maar lang zal dat niet duren, weet Amber, dat doet het nooit.
De andere familie Klein is een beklemmende roman over een gezin waarin de dreiging niet van buitenaf komt, maar van binnenuit, en over een meisje dat alles aangrijpt om zich daarvan los te maken.

Amber heeft een ellendig leven thuis. Haar vader wil zo min mogelijk met haar te maken hebben haar moeder is egoïstisch en denkt alleen maar aan zichzelf. Amber is niet het mooiste meisje en dat maken haar ouders haar maar al te pijnlijk duidelijk. Ze is lelijk en te dik en er zal nooit een jongen op haar vallen word haar verteld door haar ouders. Dit alles zorgt er voor dat Amber zich steeds ellendiger gaat voelen en maar al te graag wil ontsnappen uit dit leven. Haar enige uitvlucht zijn haar opa en oma. Maar als haar open dan ineens wegvalt en haar oma in een rap tempo achteruit gaat lijkt alles voor Amber verloren te zijn..  En dan blijkt opa nog een heel ander geheim met zich meegedragen te hebben.

Toen ik de achterflap van het boek las sprak het boek me enorm aan. Ik was super benieuwd naar dit boek en vond het dan ook oprecht jammer dat het even duurde voor ik er in kon beginnen.
De schrijfstijl van Marieke is simpel en gemakkelijk te lezen. Ze zet haar personages duidelijk en stevig weg waardoor ze staan als een huis.

Echter heeft het boek mij geen voeldoening te geven. Ik vond alles wat er gebeurde een beetje te overdreven. Alles samen in dit boek was gewoon simpelweg te veel om voor mij nog realistisch en geloofwaardig te zijn. Dit vond ik echter al in het eerste deel van het boek en daarna werd dit gevoel voor mij alleen nog maar erger waardoor ik niet heb kunnen genieten van het boek.

Ik moet het echter Marieke wel nageven dat ze het knap heeft geschreven en weggezet. Ze weet de gevoelens van een tiener die op weg is om een volwassen vrouw te worden goed te beschrijven. Ook zet ze situaties neer waar je als tiener niet aan moet denken dat dit alles je overkomt. Maar elk lichtpuntje dat ze aan Amber geeft kaapt ze vervolgens weg. Ik heb ooit eens al tip gelezen voor het schrijven van een boek dat als je vast zit in je verhaal je een sadist moet zijn maar in dit boek vond ik echt te veel sadisme waardoor het niet meer realistisch was.
Wel weet Marieke je echt te verleiden om een betere familie voor Amber te wensen want dit meisje verdient echt beter dan ze heeft gekregen.

Kortom de schrijfstijl van Marieke is heel erg goed en ze kan echt enorm goed schrijven maar het verhaal was voor mij zo negatief dat het onrealistisch werd.

SterSterSter halfSter leegSter leeg

Liefs, Marjolein

Met speciale dank aan Uitgeverij Thomas Rap. 

Geef een reactie

