De boekenkast van …

Lieve lezers,

Vandaag is het tijd voor de derde editie van De boekenkast van…

bookshelf

Met vandaag:

Martine Kamphuis bekend van: Alibi
Nathalie Pagie bekend van: De campus
Tamara Geraeds bekend van: Nergens

Martine Kamphuis

De bekende thriller auteur Martine Kamphuis geeft ons een speciale blik in haar kast.

Overal in huis zijn boeken te vinden: ze slingeren onder bedden of op nachtkastjes, ze staan in kasten in de huiskamer of studeerkamer, of ze liggen in dozen geduldig te wachten op verspreiding. Hoewel veel van de boeken mij dierbaar zijn, bevat deze kast een aantal speciale boeken die voor mij heel speciaal zijn. Rechtsboven is het plekje voor de boeken van Irvin D. Yalom, een wijze Amerikaanse psychiater. Zijn klassieker ‘The Theory and Practice of Group Psychotherapy’ las ik toen ik net aan mijn opleiding begonnen was. Dat is meer dan vijfentwintig jaar geleden, maar veel van wat ik toen las, gebruik ik nog steeds. Yalom is later ook romans gaan schrijven, die vaak raken aan filosofische thema’s alsook aan de praktijk van psychotherapie, niet alleen leuk om te lezen, maar vaak ook leerzaam.

Rechtsonder staat een min of meer toevallige greep uit boeken waar ik erg van genoten heb, van onder andere Nick Hornby en Mark Haddon en in het midden staan mijn eigen boeken.

Links staan de boeken van bevriende schrijvers: Tupla M en Jeroen Thijssen. Lezen is altijd leuk, maar als je de schrijver goed kent, krijgt het nog een extra dimensie. Het laatste boek van Jeroen, Solitude, heb ik een ereplaats gegeven, voor de kast. Het is een prachtige historische roman, die gelukkig ook heel goed ontvangen is. De beschrijvingen van het Indonesië van de vorige eeuw zijn prachtig en de plot is zeer verrassend.

SAM_5507

De boekenkast van Martine Kamphuis

Nathalie Pagie

Nathalie Pagie is bezig om in een vogelvlucht aan de top te komen. Lees hieronder over haar boekenkast.

Ai! Een lege boekenkast doet pijn aan mijn ogen! En toch is dit een actueel beeld van de kast in mijn woonkamer. Binnenkort krijg de vloer een nieuwe beurt en dus moet alles de kamer uit. Een mooi moment om te kijken wat er eigenlijk allemaal in die kast zit. En om vergeten boeken boven te halen. O ja, die, en die! Boeken weggooien kan ik niet. Wat ik wel doe, is boeken die minder speciaal voor me zijn, verhuizen naar een andere kamer. Tijdens het opruimen kwam ik een paar favorieten tegen: een paar van heel lang geleden (Eline Vere en De Aanslag, onverwoestbaar!) en twee recentere (Pantserhart en Pelgrim, ook heerlijk!). Sommige boeken lees ik meerdere keren: Harry Potter bijvoorbeeld, in het Engels. En De Verborgen Geschiedenis van Donna Tartt, ook een pareltje. 

Foto lege boekenkast

De lege boekenkast van Nathalie

Tijdens het opruimen kwam ik er ineens achter dat ik er nog een mis: Bonita Avenue van Buwalda (topper!) heb ik uitgeleend en nog niet terug. Daar moet ik even achteraan. Ik zal blij zijn als mijn vloer klaar is en mijn boeken weer terug kunnen, gerangschikt op schrijver, maar niet alfabetisch. Mijn eigen boeken staan er overigens niet in, daar heb ik een ander plekje voor. In september hoop ik De Toneelclub en De Campus te kunnen uitbreiden met thriller 3 (de titel verklap ik nog even niet, maar ik vind ‘m mijn beste tot nu toe :). Hopelijk krijgt die een plekje in jullie boekenkast!
Foto vier favo boeken

Favorieten van Nathalie

 

Tamara Geraeds

Tamara heeft inmiddels al 3 boeken op haar naam staan! Zelf beoordeeld ze ook manuscripten en geeft ze schrijfles. Hieronder een kijkje in haar kast.

Ik heb twee boekenkasten in huis, waarvan dit de belangrijkste is. In deze ‘kast’ (zeg maar liever ‘wand’) staan al mijn jeugd- en young adult boeken, Nederlands en Engels door elkaar heen. Mijn man heeft deze kast helemaal met de hand voor mij gemaakt toen we de woonkamer gingen verbouwen en ik vind het nog steeds het mooiste stukje van ons huis. Vaak sta ik gewoon een beetje naar al die boeken te kijken en zo nu en dan ga ik alle planken langs, op zoek naar een boek om te lezen. Dan haal ik alles eruit waar ik op dat moment zin in heb en ga met de hele stapel op de bank of in bed zitten. Heerlijk!

boekenwand (1)

De tweede kast (wand) is een stuk kleiner. Daarin staan mijn boeken voor volwassenen. Van alle planken zijn er slechts twee van mijn man; hij is niet zo’n lezer.

Helaas zijn beide wanden inmiddels bijna vol. Voorheen stonden er veel meer beeldjes en kaarsjes tussen, maar die moesten langzamerhand plaats maken voor meer en meer boeken. :-p

Mijn totale collectie omvat nu iets meer dan 1500 boeken, waarvan er twee door mij zijn geschreven. Twee jaar geleden ben ik lid geworden van de bibliotheek en heb ik mezelf de regel opgelegd om alleen nog Engelstalige boeken te kopen (die niet vertaald zijn) en boeken van schrijvers die ik al in de kast heb staan. Het lukt me vrij goed om me aan deze regel te houden, maar nog steeds groeit mijn collectie. Het liefst zou ik thuis een bibliotheek hebben net als Belle uit de Disney tekenfilm, maar voorlopig ben ik met mijn wand al heeeel blij!

boekenwand2

Boekenkast Tamara Geraeds

 

 

Dit was hem dan weer de derde boekenkast van!

Wiens boekenkast zouden jullie graag nog willen zien?

Liefs, Marjolein

3 gedachtes over “De boekenkast van …

Geef een reactie

